PKP Intercity podpisały z Cargounit umowę na trzyletni wynajem elektrowozów. Wielosystemowe pojazdy mają być wykorzystywane głównie do prowadzenia głównie pociągów międzynarodowych.
Łączna wartość zamówienia wynosi 50 064 000 euro (211 770 720 zł według dzisiejszego kursu). Oprócz miesięcznej opłaty ryczałtowej przewoźnik będzie płacił właścicielowi lokomotyw ustaloną stawkę za każdy przejechany kilometr.
O zamiarze wynajęcia łącznie 18 lokomotyw elektrycznych PKP Intercity
poinformowały na początku czerwca bieżącego roku. Jeszcze w tym samym miesiącu
ogłoszono przetarg – wtedy też okazało się, ze okres wynajmu wydłużył się z zapowiadanych wcześniej 2 do 3 lat. Pojazdy miały być przeznaczone głównie do ruchu międzynarodowego (w którym polski przewoźnik od grudnia
skokowo zwiększa ofertę), ale także do prowadzenia pociągów na trasach krajowych.
Zamówienie było podzielone na trzy części. W pierwszej z nich przedmiotem zamówienia był wynajem ośmiu lokomotyw z dopuszczeniami do jazdy w Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii oraz na Węgrzech. Druga obejmowała cztery pojazdy mogące kursować tylko w Polsce i Czechach, a trzecia – kolejnych sześć. Tylko pojazdy z części trzeciej (8 lokomotyw o najszerszym zakresie dopuszczeń) musiały rozpędzać się do 200 km/h – dla pozostałych 10 egzemplarzy wystarczającą wartością było 160 km/h. Jak informowaliśmy we wrześniu, we wszystkich trzech kategoriach
najkorzystniejsza okazała się oferta Cargounit. O poszczególne części zamówienia ubiegały się także:
Beacon Rail Capital Europe, Railpool, LokoTrain i OnTrain.
Przypomnijmy, że wynajem lokomotyw ma być rozwiązaniem przejściowym do czasu uzyskania dopuszczeń międzynarodowych przez należące do PKP Intercity lokomotywy EU200 (Griffin 200). Zgodnie z
aktualnym harmonogramem Newag ma uzyskać homologację do jazdy Griffina 200 w Czechach, Słowacji i Węgrzech do października 2026 roku, a w Niemczech i Austrii do grudnia 2027 r.